چالش بنیادین اسلام با ماهیت دیپلماسی غرب
نویسندگان
چکیده
بحث همزیستی و مذاکره و گفتگوی میان تمدن ها که در برخی مقاطع تاریخی و در بعضی جوامع مطرح می شود و مورد اعتنا قرار می گیرد تنها در صورتی اصالت حقیقی خواهد داشت که مهمترین شرط لازم برای تحقق آن، یعنی رویکرد مسالمت در طرفین یا طرفهای مقابل، وجود داشته باشد. به تعبیری طرفین استانداردهای ارزشی خود را هم وزن بدانند و یا آنکه حداقلی از ارزش های تمدنی را نه در حرف بلکه در عمل برای طرف مقابل بشناسند. درواقع آن طرف را نیز برخوردار از اصالت ها بدانند. تنها با داشتن چنین مفروضی بین دو حوزه تمدنی می توان امیدوار به احترام متقابل و در عین حال گفتگو بود. کوچکترین نگاه هژمونیک و برتری جویانه نافی این رویکرد می شود و اساس معادلات را برهم می زند. درحالیکه اساس تمدن غربی برپایه نظریه های اندیشه ورزان برجسته خود غرب همچون نیچه و هایدگر به کینه توزی قرار گرفته و متضمن چنین نگاهی به شرق نیست. با این وصف چگونه می توان انتظار آن را داشت که گفتگوی میان شرق و غرب و یا مسالمت میان تمدن غربی با سایر تمدنها جامه عمل بپوشد؟ تمدن غربی دراساس و بنیاد بر نگاه سوبژکتیو به عالم و آدم ساخته شده و همه فرهنگ ها و تمدن های دیگر را بمانند ابژه های قابل تصرف می نگرد و همین امر باعث می شود که حتی دیپلماسی غرب که علی القاعده می بایست ابزار گفتگو باشد، چیزی جز تحمیل اراده و زور به دیگران نباشد. روایت استعلایی غرب در هنگامه ارتقای علمی و تکنیکی آن در دو سه سده پس از شکل گیری مدرنیته و اصل جهانشمولی اروپا از نوع نگاه استیلاجویانه غرب بر سایر ابنای بشر حکایت دارد، که این مفهوم با نظریه پردازی فلاسفه و اندیشمندان عصر روشنگری همچون مونتسکیو و سپس هگل شکل گرفت. آیا از چنین نگاهی احترام به حقوق سایر ملل بویژه مللی که از آنها بربر و یا وحشی نام برده می شد و می بایستی که آنها را با استانداردهای غربی آراست، تفاهم و تعامل سازنده برمی آید؟ درحالیکه مبانی اعتقادی اسلام چنین چیزی را برنمی تابد و برخلاف غرب، براصل مهرورزی نسبت به عالم و آدم قرار گرفته و از همین رو با دیپلماسی و تعاملات جدید و قدیم غرب در تعارض می باشد.
منابع مشابه
انقلابهای بزرگ و چالش دیپلماسی
مطالعات تطبیقی اندکی در مورد ویژگیهای رفتاری انقلابهای بزرگ در حوزه دیپلماسی و سیاست خارجی صورت گرفته است. این انقلابها که پدیده<...
متن کاملرویکرد دیپلماسی عمومی بریتانیا در قبال قرائتهای سهگانه از اسلام در غرب آسیا
سه قرائت از اسلام به عنوان سه مدل حکومتی رقیب در منطقه غرب آسیا سعی دارند تا خود را به عنوان الگوی برتر معرفی کنند. پژوهش حاضر با هدف پاسخگویی به این پرسش کلیدی به رشته تحریر درآمده است که «رویکرد دیپلماسی عمومی بریتانیا، با کدام خوانش از اسلام در منطقه غرب آسیا انطباق بیشتری دارد و لندن توسعه کدام قرائت از اسلام را ترجیح میدهد؟». نتایج این پژوهش گویای آنست که بیشترین ناهمخوانی و ع...
متن کاملدیپلماسی فرهنگی فرانسه ، ماهیت و ابزارها
چکیده در مقالة حاضر، دیپلماسی فرهنگی به عنوان مجموعه تلاشها و کوششهایی که برای درک ، مطلع ساختن، مشارکت دادن و تاثیرگذاردن بر مردم دیگر کشورها که متضمن حفظ و ارتقای سطح منافع ملی با استفاده از ابزارهای فرهنگی به عنوان مؤلفههای کارآمد و قابل انعطاف در سیاست خارجی است مورد ارزیابی قرار میگیرد؛ ابزارهایی که با نفی راهکارهای الزامأ قدرت محور درحل چالشها و مناقشات جهانی و برقرا...
متن کاملدیپلماسی هوشمند و همگرایی منطقهای: جهان اسلام
نظمهای منطقهای بهعنوان یکی از مهمترین حوزههای مطالعاتی روابط بینالملل مطرحاند که بهشدت تحت تأثیر سازهها و پویشهای نظام (سیستم) بینالملل قراردارند. تحول نظام بینالملل به سیستم پیچیده- آشوبی، همگرایی منطقهای و دستگاه تحلیلی آن را با واقعیتهایی نوین روبهروکردهاست که ادبیات کلاسیک روابط بینالملل به آن کمتر توجهکردهاست؛ تغییر سازه سیستم بینالملل به سازه شبکهای و دینامیک قدرت آن...
متن کاملماهیت اتحادیه اروپایی و چالش قانون اساسی
سؤال از دموکراسی در اتحادیه اروپایی این روزها با سؤال مربوط به ماهیت این اتحادیه به یکدیگر گره خورده و مکرراً نزد اصحاب نظر و اندیشه ماهیت اتحادیه، دموکراسی در اتحادیه و چالش های پیش رو مورد بحث و بررسی قرار گرفته است. تدوین معاهده قانون اساسی اگرچه گامی مهم در پاسخ به این قبیل سؤالات بوده، لیکن به دلایل گوناگون نتوانسته پاسخ نهایی را به علاقه مندان ارائه نماید. شاید یکی از این دلایل ماهیت معاه...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
عنوان ژورنال:
سیاست خارجیجلد ۲۳، شماره ۳، صفحات ۶۴۱-۶۶۰
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023